اخبار روز دنیا

آپدیت روزانه

اخبار روز دنیا

آپدیت روزانه

رمزگشایی از جزئیات محرمانه فیلترینگ

»گافنیوز«

دبیر شورای عالی کمیته دانی فیلترینگ مرکزی برای نخستین بار در گفتگو با خبرنگار گافنیوز معنای کدهای فیلترینگ سایت‌ها را فاش کرد.

 به گزارش گافنیوز؛ این کدها که شامل L1 تا L9 می‌شوند به عنوان شناسه صفحه یک سایت فیلترشده ظاهر می‌شوند که تاکنون معنای آنها برای کاربران ایرانی ناشناس مانده است.

 اما دکتر فصلیان دبیر شورای عالی کمیته دانی فیلترینگ در پاسخ به خبرنگار ما درباره معنا و مفهوم این کدها توضیح داد.

 بنا به گفته این مقام مسئول در وزارت عدم ارتباطات ج.ا.ا. بنا به اینکه دستور فیلترینگ از سوی چه نهادی داده شده باشد، یکی از کدهای مذکور به عنوان شناسه صفحه فیلتر شده قرار می‌گیرد که معنا و مفهوم هر یک به شرح زیر است:

 L1 : این کد به معنای آنست که صفحه سایت مذکور به حکم مقام قضایی شامل رئیس دادگاه یا بازرس یا بازپرس یا منشی دادگاه یا کارمند مجمتع قضایی یا یکی از افرادی که به آن‌جا رفت و آمد می‌کند، فیلتر شده است.

 L2 : این کد به معنای آن است که دستور فیلترینگ سایت مربوطه از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ صورت گرفته است. یعنی یکی از نمایندگان 59 نهاد دخیل در این امر شامل : وزارت عدم ارتباطات، نهاد ریاست جمهوری، سپاه، بسیج، وزارت کشور، سازمان قند و شکر، وزارت اطلاعات هفتگی و غیره تشخیص داده است که بهتر است سایت مزبور فیلتر شود.

 L3 : بنا بر این گزارش صفحات فیلترشده‌ای که این کد را دارا هستند، از سوی وزارت عدم ارتباطات مستقیما فیلتر شده اند که این بدان معناست که وزیر یا یکی از معاونان وی یا یکی از مشاوران وی یا یکی از کارمندان نورچشمی این وزارتخانه یا یکی از اهل منزل افراد مذکور و سایر بستگانی که از راه‌های دور و نزدیک قدم رنجه فرموده‌اند؛ از یکی از مطالب سایت مذکور خوشش نیامده است.

 L4 : سایت‌هایی که پس از فیلتریدن این کد را می‌گیرند، قبل از فیلتر شدن توسط ربات‌های زنده‌یاب شرکت مخابرات به خاطر داشتن کلمات مستهجنی از قبیل برلوسکونی، تجاوز به غزه، کسالت وزیر امور خارجه، جلیل فرجاد، فشن، روش نگهداری از لباس‌های رو و زیر، آکیروکروساوا، گلشیفته فراهانی، دوگنبدان، الهام، خرمدره، هفت کوتوله و سفید برفی... به عنوان پایگاه‌های واجب‌الفیلتر شناسایی و به طور هوشمند فیلتر شده‌اند.

L5 : این کد به سایت‌هایی داده می‌شود که عقل کل عالم و آدم، علامه بزرگ، حضرت دکتر حسین شریعتمداری (مد ضله العالی) در روزنامه کیهان یک بار از آنها به عنوان پایگاه دشمن نام برده باشد. بنابراین گزارش علامه مذکور اخیرا فرق بین خانه عنکبوت گوشه اتاق و شبکه وب را نیز فهمیده است.

 L6 : شناسه L6 به وب‌سایت‌هایی داده می‌شود که باعث آزار و اذیت متصدیان فیلتراسیون را فراهم آورده باشند. به گفته دکتر فصلیان، عدم فراهم آوردن گزک لازم برای فیلترشدن یکی از موارد آزار و اذیت ارزیابی شده است.

 L7 : تمام وب‌سایت‌هایی که در صدد کودتای مخلمی بوده باشند در عرض 7 دهم ثانیه شناسایی و فیلتر شده و این شناسه به آنها تعلق می‌گیرد. استفاده از رنگ زمینه (بکگراند) سبز و استفاده از کلماتی نظیر "بیشمار، دزدیدن، حق، پز، تقلب" جزو دلایل مبرهن اقدام به کودتای مخلمی است. دکتر فصلیان در پاسخ به این پرسش که اصولا چگونه یک کودتا که عملی نظامی است می‌تواند مخملی باشد و در عرصه وب هم زمینه‌سازی شود؛ گفت: چمدونم والله!

 L8 : سایت‌هایی فیلتر شده‌ای که صرفا بر اثر بازی کارمند مربوطه با صفحه کلید به این سرنوشت دچار شده باشند این کد را می‌گیرند. بر طبق آخرین آمار یک چهارم کل سایت‌های فیلتر شده محصول این فرآیند پیچیده هستند.

L9 : این کد به سایت‌هایی داده می‌شود که دلیل فیلتر شدن آنها هیچکدام از موارد فوق‌الذکر نیست و اصطلاحا در دسته "هویجوری" قرار می‌گیرند.

 دکتر فصلیان از تمامی کسانی که سایت‌ها و وبلاگ‌های آنها با درج یکی از شناسه‌های فوق‌الذکر فیلتر شده است، خواست تا با در دست داشتن مدارک معتبر شناسایی دست به هیچ اقدامی نزنند و به آنها مژده داد با تبدیل اینترنت به فیلترنت، بیش از پیش به سوی عدالت‌محوری و مهرورزی سایبر حرکت کنیم.